Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi im. Mikołaja Kopernika w Sławęcinku

Gotowość szkolna

Jak sfery rozwoju dziecka mają wpływ na osiągnięcie dojrzałości szkolnej?

Na osiągnięcie stanu gotowości szkolnej składają się osiągnięcia rozwojowe w trzech sferach: fizycznej, umysłowej oraz emocjonalno-społecznej.

Sfera fizyczna

  • zadowalający stan zdrowia i odporność na zmęczenie,
  • nieuszkodzony wzrok i słuch,
  • prawidłowo funkcjonujący układ artykulacyjny,
  • sprawność ogólna, ruchowa i manualna,
  • zgrabne, precyzyjne ruchy ciała,
  • sprawne ruchy rąk,
  • znajomość orientacji kierunkowo-przestrzennej,
  • znajomość stron prawa – lewa,
  • zrównoważona dynamika procesów nerwowych,
  • ustalona lateralizacja (czyli przewaga jednej strony ciała dziecka nad drugą).

Dojrzałość do rozpoczęcia nauki szkolnej w obrębie sfery fizycznej to prawidłowy rozwój ruchowy w zakresie dużej i małej motoryki. W zakresie motoryki dużej dziecko gotowe do podjęcia nauki w szkole sprawnie i płynnie porusza się, potrafi utrzymać równowagę, wykazuje właściwe napięcie mięśniowe, przyjmuje prawidłową postawę ciała, biega, skacze, sprawnie rzuca i chwyta piłkę.

Z kolei w zakresie motoryki małej (niezmiernie istotnej w nauce pisania) dziecko powinno posiadać umiejętność kontroli i precyzji ruchów ramion, nadgarstków i palców. Ważna jest także szybkość, precyzja i dokładność ruchów rąk oraz dostosowanie ich do wykonywanej czynności.

Sfera emocjonalno-społeczna

Wśród niezbędnych osiągnięć dziecka w sferze emocjonalno-społecznej cytowana powyżej B. Zakrzewska wymienia:

  • chęć i umiejętność nawiązywania kontaktów z rówieśnikami oraz z nauczycielem,
  • samodzielność i zaradność w podstawowych sprawach codziennych,
  • zdolność przystosowania się w nowym środowisku,
  • równowagę uczuciową,  
  • zdyscyplinowanie i podporządkowanie się normom współżycia w grupie,
  • wrażliwość na potrzeby innych,
  • obowiązkowość,
  • wytrwałość,
  • sumienność w zleconych zadaniach,
  • wiarę w siebie,
  • niezniechęcanie się trudnościami,
  • samokontrolę swego zachowania i wykonywanej pracy.

Właściwy poziom rozwoju emocjonalnego dziecka w chwili przekraczania progu szkoły uważa się za kluczowy, gdyż decyduje on o umiejętności panowania nad sobą, podporządkowaniu się przepisom szkolnym, wytrwałości w działaniu oraz harmonijnym współdziałaniu z rówieśnikami, a także przyjmowaniu uwag.

Sfera umysłowa

O dojrzałości do rozpoczęcia nauki szkolnej w obrębie sfery umysłowej świadczą: właściwy rozwój funkcji spostrzegania, myślenia, uwagi, pamięci oraz mowy. Oceniając dojrzałość umysłową dziecka, uwzględnia się także funkcje, które decydują o opanowaniu umiejętności pisania i czytania takie jak: poziom percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz analizy i syntezy słuchowej.

B. Zakrzewska wskazuje, iż dziecko, które osiągnęło dojrzałość w sferze intelektualnej:

  • przejawia aktywność poznawczą,
  • przejawia zainteresowane tym, co je otacza,
  • wykazuje chęć do nauki czytania, pisania, matematyki,
  • posługuje się mową poprawną pod względem gramatycznym, artykulacyjnym,
  • w sposób zrozumiały, logiczny przekazuje swoje myśli,
  • wypowiada się na temat swoich przeżyć oraz formuje poprawnie własne sądy,
  • koncentruje przez dłuższy czas uwagę na określonym temacie,
  • łatwo przyswaja i utrwala nowe pojęcia, informacje,
  • wykorzystuje posiadaną wiedzę w praktyce,
  • różnicuje, porównuje, odtwarza figury geometryczne,
  • odróżnia kierunki, położenie, a także proporcje odwzorowanych form graficznych,
  • zapamiętuje proste melodie, rymowanki,
  • przeprowadza analizę i syntezę liter, głosek, sylab,
  • odwzorowuje,
  • czyta proste wyrazy,
  • zna podstawowe pojęcia matematyczne.

Galeria zdjęć